Re: Mailapps

On Fri, Apr 16, 2004 at 09:31:17PM +0200, Ivar Alm wrote:
> Hej.
>
> Hoppas att några av er kan tipsa mig om vilka program jag ska titta på
> om jag ska kunna sätta upp min Debianmaskin som en mailserver...

Hej!

En liten översikt av e-post djungelen och hur man kultiverar den. (som
förövigt inte är OT för denna lista)

E-post i u*x världen kan verka lite förvirrande i början eftersom man
har filosofin att varje program skall göra en sak och göra den saken bra
till skillnad mot att man gör ett stort program som gör allt. Nåväl
vilka delar behövs då för att e-posten skall flöda:

MTA (Mail transfer agent)
MTA är det program som har ansvar för att transportera e-post från en
avsändare till en mottagare. Exempel på sådana program är Exim, Postfix,
Sendmail och Nullmailer. Det lyssnar ofta på nätverksport 25 och kan då
ta emot e-post utifrån internet som de sedan skickar vidare till rätt
mottagare, men kan ochså användas som ett lokalt program (som på debian
heter /usr/sbin/sendmail) som tar emot brevet och sedan skicar det
vidare till rätt mottagare antingen lokalt på samma maskin eller via
nätverket till en annan maskin.

MDA (Mail delivery agent)
MDA är ett litet program som används för att göra den lokala leveransen
av e-brevet. Exempel: Procmail och Maildrop, men det finns ofta (alltid?)
inbyggt i en MTA varianter av MDA. Man använder oftast detta program för
att sortera e-posten så att till exempel e-post från e-post listor
hammnar för sig och spam för sig. MDAn läger eposten i en mailstore

Mailstore
Mailstore är den databas som används för att lagra e-posten från det att
den kom fram till dess att användaren läser den och är inte ett program
utan en standard för hur man lagrar saker i filer. Exempel är mbox och
maildir. De olika formaten har för- och nackdelar men om man inte
hanterar väldigt stora mängder e-post så kan nog vilket som helst
fungera.

MAD (Mail access daemon)
För att komma åt e-posten så använder man en daemon som hanterar
Mailstore och sedan låter MUAn läsa e-posten via ett generelt protokoll.
Exempel: courier-imap, uw-imapd, qpopper och courier-pop. Man kan dela
in dessa program i två varianter beroende på vilker protokoll de
använder: pop3 eller imap. Imap är ett modernare protokoll som istort
sett alltid är att föredra (ett undantag är om man är en ISP och inte
vill att kunderna skall kunna spara sin epost på servern).
Namner MAD hittade jag just nu på själv, jag har inte sett ett samlande
namn för denna funktion tidigare (någon som har ett annat förslag på
namn.

MUA (Mail user agent)
MUAn är det program som man läser och skickar sin e-post i. Exempel här
är Evolution, Mutt och Squirrelmail. Detta är den stora delen det som
man upplever som e-postprogramet och det finns massor av åsikter och
tyckande om vad som är bra eller dåligt. Programmen använder antingen
pop3/imap för att läsa e-posten från en server eller så kan de läsa en
lokal mailstore direkt. När de skall skicka ett e-brev så kan de
antingen anropa det lokala programet /usr/sbin/sendmail eller så
använder den nätverksprotokollet SMTP för att skicka vidare e-posten mot
mottagaren.

Andra program som behandlar e-post
Spamassasin är ett program som tittar på e-post och gissar hur sanolikt
det är att brevet är spam så att man sedan kan sortera eller avvisa
brevet. Körs antingen från MDAn eller MTAn.
Fetchmail hämtar e-post från en Mailstore och skickar den vidare till en
MTA som sedan levererar brevet på nytt (oftast lokalt).

Två förslag till hur man kan sätta upp epost med Debian
Detta är mycket subjektiva råd och man kan göra på tusen andra sätt men
två enkla förslag.

Om du har en bra ISP som kan hanterar e-posten åt dig: använd en MUA som
kan talar imap/pop3 med din ISP och sedan skickat e-post med SMTP för
utgående post. Lämpliga e-post program: Evolution, Kmail eller
Thunderbird. Nackdelen med detta är att man inte kan bestämma över e-post
flödet i detalj, man blir en "luser" :-) men å andra sidan så behöver
man inte hantera alla detaljer och det är tämligen enkelt att få allt
att fungera. Så här kör jag min e-post på jobb och då använder jag
en hembyggd Evolution som kopplar sig mot en exchange server via IMAP
och SMTP.

Ett annat sätt är att sätta upp en full e-post server på internet men
betänk att du då blir ansvarig för allt vad det gäller spam och sådant
också (men vi är ju inte "lusers" så det är det vi vill :-). Min sådan
burk kör följande program: Exim 4 som tar emot och routar e-post, procmail
som sorterar e-posten och levererar den till Maildir efter att ha rensat
bort spam med hjälp av spamassasin. Jag läser min e-post genom att göra
ssh till maskinen och sedan använda mutt men min fru och mor använder
Squirrelmail som talar imap med courier-imap.

Hoppas någon har nytta av det här, synpunkter mottages gärna.

/jp

--
 jens persson         #
 <jens@persson.cx>    #              Simple is better than complex.