Re: [OT] Mailapps

On Fri, Apr 16, 2004 at 21:31 +0200, Ivar Alm wrote:
> Hej.
>
> Hoppas att några av er kan tipsa mig om vilka program jag ska titta på
> om jag ska kunna sätta upp min Debianmaskin som en mailserver...
>
> Känner att det är lite som en djungel att ha koll på alla fetchmail,
> exim, sendmail etc. Ok, erkänner mig som totalt newbie på det. Jag har
> googlat såklart, och har en liten uppfattning om vad jag kommer att
> behöva, men det finns (som vanligt i den här världen) en uppsjö olika
> program för varje uppgift. Inte så lätt att välja om man inte kan nåt om
> dem...

> [...]

Själv har jag satt upp Postfix på en epostserver och det fungerar
bra. Den har ganska bra prestanda och verkar ganska säker. Exim har
jag inte testat att köra på en server, så den kan jag inte uttala mig
om. Sendmail rekommenderar jag inte, den är jobbig att konfigurera, är
allmänt konstig och har haft mycket säkerhetshål.

Om du sätter upp en epostserver så rekommenderar jag också att du
använder maildir-formatet i stället för mbox. Maildir är snabbt,
skalar, behöver ingen låsningsmekanism och verkar inte bli korrupt
lika lätt. Jag kör med maildir på mitt konto men jag har inte testat
att sätta upp en epostserver med maildir som defaultformat. Om man
bara använder maildir kan man dessutom köra Courier som IMAP-server,
och den ska tydligen vara bra.

Varför skulle epostservrar vara OT förresten?

--
Pelle