Re: cron med annan användare - men mer

On Thu, Apr 15, 2004 at 21:44 +0200, Thomas Nyman wrote:
> Hej
>
> jag har av säkerhetsskäl satt shell till /bin/false på alla som inte
> behöve shell, bl a användaren vscan..men det verkar innebära att vscan
> inte inte köra cron..jag får nämligen följande felmeddelande
>
> CRON[30326]: Authentication service cannot retrieve authentication info
>
> hur gör jag för att köra ett cron jobb som anändare vscan fast vscan
> saknar shell?

Du kan säga åt cron att använda ett visst skal oavsett vad passwd
säger med

SHELL=/bin/sh

Men jag tror att ditt problem här snarare är PAM. Du måste nog ändra
något i /etc/pam.d/cron, men jag är inte riktigt säker på vad. Kanske
ta bort account-raden och ersätta den med "account required
pam_permit.so" eller kanske motsvarande för session-raden.

--
Pelle