debian och mail

Debian och mail driver mig nästan till vansinne.
Vilken kombination fungerar bra egentligen? Jag tror jag har provat nästan
alla varianter i debian och alla har problem av något slag.

Tills idag använde jag postfix, men när det för det första vägrade acceptera
de filer i /etc/postfix som fanns levererade i paketet själv och dessutom
idag började ge obegripliga felutskrifter, bytte jag till exim4. För att
istället få följande fel i kmail:
"Misslyckades med att skicka:
Okänd felkod 50
Servern stöder inte att skicka 8-bitarsbrev.
Använd kodningen base64 eller quoted-printable.
Skicka in en fullständig felrapport på http://bugs.kde.org.
Brevet kommer att lämnas kvar i "utkorgen" tills du antingen korrigerar
problemet (t ex en felaktig adress) eller tar bort brevet från "utkorgen".
Följande överföringsprotokoll användes:
server"

Detta med 8-bitarsbrev verkar vara ett problem. Finns det något postprogram i
debian, utan postfix då, som accepterar det? (Konfigurationsfilerna till
postfix är dessutom obegripliga)

Karolina