Fönsterhanterare i X

Jag har problem med att jag inte har en fönsterhanterare. Alla fönster
hamnar i övre vänstra hörnet och man kan inte ändra fönsterstorlek. Jag
kör Gnome.

I Woody r-1 löste man problemet med att gå runt i en massa undermenyer hit
och dit och göra lite magiska saker. Då det är ett år sen jag gjorde det
sist minns jag inte längre hur man gjorde det. Dessutom har Woody r-2
kommit, och enl. andra jag pratat med ska man göra på ett annat sätt
nu. Men hur det var fick jag ingen bra hjälp med.

Frågor:

Vilka paket måste installeras? Jag körde xserver-xfree86, gdm, gnome-core
plus alla dependencies. Saknar jag nått?

Om jag har alla paket, vad ska jag göra? Jag fick ledtråden att starta upp
en konsol i X och köra ett kommando som startar upp
fönsterhanteraren. Vilket?