Re: Problem med openwebmail och perl

 Arvid Rosen wrote on Apr 05, 2004 at 10:45:13 AM:
> Hej!
> Jag kör debian testing, och har använt openwebmail rätt länge helt utan
> problem.
> Här om dagen slutade det dock att funka (efter en apt-get upgrade antar
> jag), vilket jag efter ett tag spårade till ett problem med perl, eller
> rättare sagt suidperl.
>
> Kör jag suidperl får jag felmeddelandet "suidperl needs fd script" och
> inget mer. Jag har försökt förstå vad detta betyder, men hittar inget på
> webben eller någon annan stans. Jag kan inte så mycket om perl ska väl
> tilläggas.
> [...]

Många program råkade ut för detta efter en ändring i suidperl för
ett tag sen. Felet är att openwebmail-tool.pl (körs från
/etc/cron.d/openwebmail) ropar på suidperl direkt iställer för att
låta perl starta suidperl åt sig.

Ändra första raden i /usr/lib/cgi-bin/openwebmail/openwebmail-tool.pl

från:
#!/usr/bin/suidperl

till:
#!/usr/bin/perl