Re: Har tappat bort min cd

fre 2004-04-02 klockan 12.48 skrev Anders Wallenquist:
> Fler device behandlas annorlunda med 2.6-kernel, min behändiga usb-disk
> (/dev/sda1) fungerar inte längre med den nya kerneln. Någon som vet vad
> devicet heter idag?

Min Compact Flash-läsare heter /dev/sda1 både med 2.4 och 2.6, så det
tror jag att din borde också.  Jag tror att det är modulen usb-storage
som sköter den, men hotplug tar hand om att läsa modulerna för mig.

Min kärna (Debian standard, 2.6.4-1-k7) säger följande när jag stoppar
in läsaren:

usb 1-2.4: new full speed USB device using address 5
Initializing USB Mass Storage driver...
scsi0 : SCSI emulation for USB Mass Storage devices
  Vendor: SIIG      Model: CompactFlash Car  Rev: 0113
  Type:   Direct-Access                      ANSI SCSI revision: 02
SCSI device sda: 1000945 512-byte hdwr sectors (512 MB)
sda: assuming Write Enabled
sda: assuming drive cache: write through
 /dev/scsi/host0/bus0/target0/lun0: p1 p2
Attached scsi removable disk sda at scsi0, channel 0, id 0, lun 0
WARNING: USB Mass Storage data integrity not assured
USB Mass Storage device found at 5
drivers/usb/core/usb.c: registered new driver usb-storage
USB Mass Storage support registered.

De relevanta modulerna verkar vara följande:

niklas@overdrive:~$ lsmod | grep storage
usb_storage            68032  0
usbcore               105756  7 usb_storage,usbmouse,hid,usbnet,uhci_hcd
scsi_mod              118264  3 usb_storage,sd_mod,libata
ide_core              155172  4
usb_storage,ide_disk,ide_detect,via82cxxx
niklas@overdrive:~$

--
                                                              Niklas