Re: Debian med AGP 8X?

On Fri, Apr 02, 2004 at 13:06 +0200, Anders Wallenquist wrote:
> Vad är direct X, det dyker ju även upp dvd-spelare med direct X? Även
> KISS som, om jag inte missminner mig, är Linux-baserad säger sig ha
> direct x. I DVD-perspektivet kan man lätt förledas till att tro att det
> snarare är ett distributionsformat vid sidan av MPEG och inte en metod
> att adressera grafikkortet.

Men det är det inte. DirectX är ett bibliotek från Microsoft för
"spel", som innehåller bl.a. accelererade grafik-, ljud- och
nätverksrutiner. Det finns motsvarigheter för allt detta på
Linuxsidan, fast som olika bibliotek. Om man vill ha allt samlat i en
enkel API så finns ju det utmärkta SDL som även har stöd för flera
olika "backends" och plattformar.

--
Pelle