Re: locales

On Wed, 31 Mar 2004 14:49:46 +0200
Olle Eriksson <pt00oer@student.bth.se> wrote:

> Jag ska erkänna att jag inte har full koll på detta, men frågan är om
> sv_SE.UTF-8 inte ska bytas till sv_SE.iso-8859-1 eller sv_SE.iso88591
> eller vad det kan vara. Min locale säger såhär och jag vill helst inte
> ändra något eftersom det fungerar nu.

[CUT]

> LANG=en_US.iso88591

[CUT]

> Men testa att köra localeconf igen och välj iso-8859-1 istället för
> utf8(unicode). Berätta hur det gick.

Om jag reconfade localeconf så kunde jag inte välja 8859-1. Fanns bara
UTF-8. Gick dock in i /etc/environment och ändrade själv, och VOILA! Nu
funkar consolen perfekt!

Över till X11.. =)

Detta är vääldigt konstigt. Även om jag har 8859-1 när jag kollar med
locale i consolen så har jag fortfarande UTF-8 om jag kör samma kommando
i en xterm. Eftersom Licq startas från ~/.xsession så fungerar den
perfekt nu. Problemet är alltså xterm nu verkar det som. Varför ändrar
den miljön till UTF-8?

Vill passa på att tacka både dig och alla andra som hjälpt mig! Tack!

/Reine