locales

Tjenare!

Måste först och främst säga att jag har ganska dålig koll på exakt hur
locales fungerar. Efter den senaste dist-upgrade'n (jag kör testing) så
har mitt system blivit lite konstigt. I konsollen innan jag startar upp
X11 så finns det inga LC_*-variabler satta. När jag startar X11 och
öppnar upp en xterm och kollar mina variabler så kan man se följande

LC_CTYPE=en_US.UTF-8

och kör jag 'locale' så får jag följande output

locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory
LANG=POSIX
LC_CTYPE=en_US.UTF-8
LC_NUMERIC="POSIX"
LC_TIME="POSIX"
LC_COLLATE="POSIX"
LC_MONETARY="POSIX"
LC_MESSAGES="POSIX"
LC_PAPER="POSIX"
LC_NAME="POSIX"
LC_ADDRESS="POSIX"
LC_TELEPHONE="POSIX"
LC_MEASUREMENT="POSIX"
LC_IDENTIFICATION="POSIX"
LC_ALL=

De första felmeddelanden beror väl på att jag inte har genererat sådana
locales. Hur löser jag det här? Var ska dessa LC-variabler sättas
någonstans? Jag vill systemmeddelanden på engelska, men vill kunna
skriva och se svenska tecken.

/Reine