Re: Ati Radeon9200

Christoffer Sawicki wrote:

Vad är det för problem du försöker lösa genom att rekompilera?
Lösningen ligger nog någon annanstans. :)

Har två problem

1)  dri/drm för ATI Mobility radeon 9200

Jag ha fått för mig att den upplevda prestandan i gränssnittet kan förbättras genom att få XFree86 att behandla min hårdvara med drivrutiner direkt avsedd för den. Har därför försökt att aktivera DRI, AGP och en hög andra annars obegripliga bokstavskombinationer. Mäter mina framsteg med glxgears och tuxracer.

Det som verkar återstå (efter att bytt kärna, Xserver och drivrutiner) är bla:

(II) fglrx(0): [drm] drmOpen failed
(EE) fglrx(0): DRIScreenInit failed!
(WW) fglrx(0): ***********************************************
(WW) fglrx(0): * DRI initialization failed!                  *
(WW) fglrx(0): * (maybe driver kernel module missing or bad) *
(WW) fglrx(0): * 2D acceleraton available (MMIO)             *
(WW) fglrx(0): * no 3D acceleration available                *
(WW) fglrx(0): ********************************************* *

2) Musplattan fungerar sämre efter mina övningar bla är scrollytan inte längre aktiv och klick genom dubbel tryckning på plattan (inte knappen) fungerar inte heller.

Har då installerat en explicit Synaptics-drivare men som inte verkar fungera ordentligt:

aw@anders:~$ synclient -l
Can't access shared memory area. SHMConfig disabled?

Martin Wickman wrote:

Ingen aning. Ta hem och kompilera upp den själv så löses alla problem... tro mig.

Det rådet gjorde att jag hämtar hem paket och kompilerar.

/Anders W

begin:vcard
fn:Anders Wallenquist
n:Wallenquist;Anders
org:Kreawit
adr;quoted-printable:;;Furugatan 4b;Link=C3=B6ping;;582 45;sweden
email;internet:anders.wallenquist@kreawit.se
title:Senior consultant
tel;work:013-352950
tel;home:013-127383