Re: Howtos för svenska

On Mon, Mar 29, 2004 at 11:46 +0200, Ivar Alm wrote:
> Hej.
>
> Har snart letat mig lite less...
> Kan nån vänlig själ här peka mig till lite howtos eller annan
> dokumentation ang hur jag ska sätta fonter, locales och sådant för att
> få min svenska att funka som den ska på min Debian Sarge?
> Jag har fungerande svenska tecken praktisk taget överallt, konsoll,
> xterm och Evolution etc... Dock inte i Mozilla.

dpkg-reconfigure locales (kryssa i sv_SE ISO-8859-1)
echo LC_CTYPE=sv_SE >>/etc/environment

> Inte heller fungerar det med svenska tecken över Samba. Har svenska
> tecken i ett par filnamn på en ext2-disk som delas med samba. De filerna
> kan INTE läsas av windowsmaskinerna.
> Etc, etc...

Vilken version av Samba?

Om du kör 3.0, lägg till "unix charset = ISO8859-1" i
/etc/samba/smb.conf.

> Snabb logik säger att jag inte är ensam om problemet. Jag verkar bara
> vara fatalt oförmögen att hitta nåt vettigt med google... :-(

Vore bättre om Debian använde UTF-8 som default, som Redhat, då skulle
man slippa alla sådana här problem. Kanske något för sarge+1.

--
Pelle