Howtos för svenska

Hej.

Har snart letat mig lite less...
Kan nån vänlig själ här peka mig till lite howtos eller annan
dokumentation ang hur jag ska sätta fonter, locales och sådant för att
få min svenska att funka som den ska på min Debian Sarge?
Jag har fungerande svenska tecken praktisk taget överallt, konsoll,
xterm och Evolution etc... Dock inte i Mozilla.
Inte heller fungerar det med svenska tecken över Samba. Har svenska
tecken i ett par filnamn på en ext2-disk som delas med samba. De filerna
kan INTE läsas av windowsmaskinerna.
Etc, etc...

Jag vill fortfarande använda engelska som språk i de program jag kör.

Snabb logik säger att jag inte är ensam om problemet. Jag verkar bara
vara fatalt oförmögen att hitta nåt vettigt med google... :-(

//Ivar