Har tappat bort min cd

Bara för några dagar sedan vet jag att den var där, då brände jag några cd, passade på att ta backup. Men nu är den borta. Har någon sett min CD-spelare? Den ser ut att vara hemma på sin vanliga plats, strax under tangentbordet men stoppar man in en skiva så förblir det tomt på skrivbordet!

Misstänker att det kan vara min, annars trevliga, 2.4.6 som skojar med mig. Den kanske inte gillar att jag behandlar CDn som man gjorde på 2.4-tiden?

Läste någonstans att man inte längre skall behöva SCSI-emulera för att kunna bränna? Kan det vara här problemen uppstår? Kommer inte ihåg var jag läste det, och lämnade det tyvärr utan avseende. Tänkte att det berör inte mig, min CD går som tåget...

i /proc/ide finns både hda -> ide0/hda och hdc -> ide1/hdc. Hdc verkar fortfarade vara min CD enligt media-filen.

Men sedan upphör spåret, hittar inga (klassiska) /dev-att manuellt montera med och ingen auto-montering fungerar. Länkarna i /dev pekar på SCSI-device fortfarande.

i /etc/lilo.conf finns fortfarande en append="hdc=ide-scsi" som kanske bara ställer till problem idag med 2.6-kernel?

I övrigt så är det en till stora delar sarge.

Har inte riktigt klar för mig heller vilka mekanismer som aktiverar automonteringen, inte heller menyvalet Diskar när man högerklickar på skrivbordet. Det är bara en del av mina entries från /etc/fstab som jag hittar där. Men som sagt inte ens manuella monteringar med root-behörighet och de mest fantasifulla /dev funkar idag :-(

Några ideer?

/Anders W

begin:vcard
fn:Anders Wallenquist
n:Wallenquist;Anders
org:Kreawit
adr;quoted-printable:;;Furugatan 4b;Link=C3=B6ping;;582 45;sweden
email;internet:anders.wallenquist@kreawit.se
title:Senior consultant
tel;work:013-352950
tel;home:013-127383