Re: [OT?]Dumma, dumma WINE

Love Hansson wrote:

> Det här är kanske lite OT, men jag vet inte riktigt vart jag ska vända
> mig, så någon här kanske kan hjälpa mig?
>
> Jag har ett väldigt bisarrt problem med Wine, som yttrar sig genom att
> alla tecken är kodade med någon bisarr encoding som liknar en kombination
> av arabiska och matematiska symboler. Dessutom är alla tecken och
> framförallt alla knappar extremt breda. Jag har inte lyckats hitta någon
> conf-inställning i Wine som reglerar defaultspråk.
>
> Är det någon som vet vad som kan vara fel och vad man kan göra åt det?
> Eller alternativt vem jag ska fråga?

> [...]

På min maskin (Woody) så går Wine efter wad jag har för locale
inställningar.
Dethär med en Wine konfiguration som inte använder något alls från någon
Windows partition (märkte att om jag gav Wine tillgång till en gammal fat32
partition med en sveskspråkig Windows 95 installation, så ville Wine alltid
prata svenska).

Testa att köra dpkg-reconfigure locales och välj åtminstone
"sv_SE ISO-8859-1" (borde vara den du ska ha, kanske finns det någon UTF-8
variant att välja på också, om du kör Sarge/Sid)
Du får sen en fråga om vilken locale du vill att ska vara default på ditt
system, testa att välja sv_SE, så borde Wine uppföra sig bättre i
fortsättningen :)

Enda nackdelen med detta är att då börjar många andra program också att
prata svenska, t ex dselect, mutt... osv...
Dethär vill inte jag, och jag löste det genom att skriva in
LANGUAGE=C
export LANGUAGE
i slutet på min .bashrc fil.
Finns säkert bättre sätt, men "it works for me" TM :)

Tomas