Re: Fonter i X.

Daniel Swärd wrote:

Lat som jag är så har jag hela tiden kört med standardfonterna i X (dvs,
jag har inte brytt mig om att kolla någon config), nu efter någon
uppdatering (jag kör unstable) så har fonterna i Gnome-prylar ändrats
till en ganska liten font.

Min fråga är denna: Vart fixar man defaultinställningarna för fonter?
(nu finns det säkert nåt som heter gnomefontconfig som jag hittar två
sekunder efter att jag skickat mailet, men iaf...)
Menyvalet Program/Skrivbordsinställningar/Typsnitt, klicka på knappen detaljer. Upplösning (punkter per tum) kan du ställa så att typsnittens storlek stämmer med din skärms upplösning (eller så att du tycker det är lagom).

tror att det skall vara på detta vis: mät skärmens fysiska storlek t ex 17" bredd och 1680 punkter på bredden vilket ger 1680/17 = 99 punkter per tum.

/Anders W
begin:vcard
fn:Anders Wallenquist
n:Wallenquist;Anders
org:Kreawit
adr;quoted-printable:;;Furugatan 4b;Link=C3=B6ping;;582 45;sweden
email;internet:anders.wallenquist@kreawit.se
title:Senior consultant
tel;work:013-352950
tel;home:013-127383