[OT?]Dumma, dumma WINE

Det här är kanske lite OT, men jag vet inte riktigt vart jag ska vända mig, så
någon här kanske kan hjälpa mig?

Jag har ett väldigt bisarrt problem med Wine, som yttrar sig genom att alla
tecken är kodade med någon bisarr encoding som liknar en kombination av
arabiska och matematiska symboler. Dessutom är alla tecken och framförallt
alla knappar extremt breda. Jag har inte lyckats hitta någon conf-inställning
i Wine som reglerar defaultspråk.

Är det någon som vet vad som kan vara fel och vad man kan göra åt det? Eller
alternativt vem jag ska fråga?

mvh
Love Hansson