apt-get och e2fslibs

Hej alla!

Har problem med apt och mina kunskaper räcker inte till för att lösa
det.
Det hela började med att "apt-get update" följt av "apt-get upgrade"
ville installera och uppgradera MÅNGA paket, typ över 50 stycken. Det
kan inte vara rätt tänkte jag, speciellt som det var paket jag var
rimligt säker på att jag inte hade installerade (t.ex. php3). Så jag
tog och körde dselect och plockade bort några av de paket jag inte
ville ha på systemet, men när jag sen gick från [S]elect till
[I]nstall så ville Debian plötsligt ladda ner inte mindre än 9 GB (!)
paket. Efter en stunds forskande och funderande tänkte jag OK, vi
testar väl det då och lät datorn stå på nerladdning över natten.
Hjälpte det? Nixpix, nu stannar både dselect och apt-get upgrade på
uppackningen av e2fslibs med följande meddelande:
-------------
  Fetched 11.1MB in 6m13s (29.7kB/s)
  Reading package fields... Done
  Reading package status... Done
  Retrieving bug reports... Done
  Preconfiguring packages ...
  Authenticating /var/cache/apt/archives/e2fslibs_1.35-3_i386.deb ...
  debsig: Origin Signature check failed. This deb might not be signed.

  dpkg: error processing /var/cache/apt/archives/e2fslibs_1.35-3_i386.deb (--unpack):
   Verification on package /var/cache/apt/archives/e2fslibs_1.35-3_i386.deb failed!
   /var/cache/apt/archives/e2fslibs_1.35-3_i386.deb
-------------
Har kört "apt-get clean" (och även manuellt raderat allt i
/var/cache/apt/ och /var/cache/apt/archives/) och "apt-get --reinstall
install e2fslibs" med samma dystra resultat. Har även testat att byta
server som jag hämtar paketen från (i /etc/apt/sources.list)
och protokoll (mellan ftp och http).
Men inget hjälper.

Förslag på hur jag går vidare? Vill inte behöva ta till en
Microsoftlösning och ominstallera hela maskinen p.g.a. det här.
Det kommer säkert att dyka upp flera liknande problem om jag kommer
vidare från just det här paketet, så optimist jag är. :-P

e2fslibs är f.ö. följande paket:
 The ext2fs and e2p libraries are used by programs that directly access
 EXT2 filesystems from usermode programs.   The EXT2 filesystem is very often
 used as the default filesystem on Linux systems.   Various system programs
 that use libext2fs include e2fsck, mke2fs, tune2fs, etc.  Programs that use
 libe2p include dumpe2fs, chattr, and lsattr.

När jag ändå skriver: Nån som har nåt tips på hur jag får svensk
teckenuppsättning från XP's NTFS att funka i filnamn via
"mount -t smbfs ..." ?

MVH
__
/ony