Re: Problem med Exim och Fetchmail

On Thu, 18 Mar 2004 00:38:54 +0100, Peter Carlsson
<carlsson_peter@home.se> posted to debian-user-swedish:
 > Däremot så hade jag goofat till det genom att skapa en .forward som
 > innehöll:
 > /home/username/Maildir/
 > Behöver man en .forward? Har sett både och...

Nej jösses, varför skulle du behöva det? Ta bort den bara.

 > OK, får kolla lite mer på det här...

När en mailserver tar emot ett meddelande tar den ansvar för
meddelandet, d.v.s. den lovar att antingen leverera meddelandet ända
fram till mottagaren eller också returnera ett felmeddelande.
Felmeddelandet skall skickas till envelope sender som alltså i ditt
fall är en adress som inte finns. Det märker lists.debian.org och
därför vägrar den att ta ansvar för det meddelande du försöker skicka
-- den vill inte lova sådant som den redan nu vet att den kanske inte
kan hålla.

Har du kort och gott "debian" i din /etc/mailname så får du ändra den
till namnet på din maskin, om du alltså har en egen DNS-domän som du
kan använda för detta.

Det finns väl också någon inställning i exim.conf där du kan ändra
ditt "debian" till ett riktigt domännamn. Öh. Eller så kan du lägga
till en regel som ändrar alla envelope senders till något du har
kontroll över.

Annars kan du redigera /etc/email-addresses och lägga in korrekta
envelope senders för de adresser du behöver, men det blir ju lite
knöligt att lista alla adresser som du kan tänkas använda.

Om du saknar egen DNS-domän är väl det enda riktiga att använda din
vanliga postlåda som envelope sender.

/* era */

--
formail -s procmail <http://www.iki.fi/era/spam/ >http://www.euro.cauce.org/