Re: Problem med Exim och Fetchmail

Hej Johan!

> På andra raden försöker den skapa ett bibliotek, men är det
> /home/username/Maildir/ eller ska man tolka det som att den
> försöker skapa /home/peter/Maildir/?

Exim försöker skapa /home/username/Maildir och misslyckas. Jag
misstänker att du har i direktivet local_delivery bara skrivit:

        file = /home/username/Maildir/

medans det borde vara[*]:

        file = /home/${local_part}/Maildir

[*] borde bara, jag kan ha fel eftersom det är länge sen jag meckade
Maildir och exim3

Vore bra om du kunde bifoga din exim.conf, eller iaf hela ditt
local-delivery -direktiv.

OK, så här der det ut

local_delivery:
  driver = appendfile
  group = mail
  mode = 0660
  mode_fail_narrower = false
  envelope_to_add = true
  return_path_add = true
  directory=${home}/Maildir
  maildir_format = true
  prefix = ""

Däremot så hade jag goofat till det genom att skapa en .forward som innehöll:

/home/username/Maildir/

Behöver man en .forward? Har sett både och...

> På tredje raden står det permission denied. Vad ska man ha
> för user och group på Maildir? Har läst att man ska göra en
> chown mail:mail ~/Maildir/

Maildir ska ägas av användaren vars mailbox det är och gruppen ska vara
mail. Gruppen måste ha skrivrättigheter till Maildir.

Så: chown peter:mail ~/Maildir/
Och samma för alla underbibliotek (cur,new,tmp)?

> På flera rader så står det Frozen. Vad betyder det?

Frozen betyder att exim varken kunde skicka mailet den avsedde
mottagaren eller felrapporter till avsändaren. Administratören måste
själv välja hurvida dessa mail ska kastas eller om ett nytt
leveransförsök ska göras.

OK

> Även andra saker verkar gå fel? Någon bra förklaring?

> 2004-03-17 23:00:02 1B3j50-0002U2-00 ** bounce-debian-security-announce=maillist.peter=home.se@lists.debian.org R=smarthost T=remote_smtp: SMTP error from remote mailer after MAIL FROM:<FETCHMAIL-DAEMON@debian> SIZE=4767: host mail.g.bonet.se [81.26.226.4]: 553 5.1.8 <FETCHMAIL-DAEMON@debian>... Domain of sender address FETCHMAIL-DAEMON@debian does not exist

Detta fel beror på att exim försöker skicka en NDR (non delivery report)
till debians listserver för att notifiera servern om att mailen inte har
nått dig. Ditt mailnamn är samma som ditt hostnamn, debian. Eftersom det
inte är ett giltigt[*] namn ute på internet får ditt system inte skicka ut
mail på internet.

[*] Ditt mailnamn måste finnas registrerat i DNS så att det går att slå
upp. Prova 'dig debian.' och se vad du får för svar (inget), prova sedan
t.ex. 'dig debian.org.' och jämför skillnaden.

Antignen måste du sätta upp masquerading av mail så att mail från ditt
system ser ut att komma från en riktig mailadress, samt att denna adress
verkligen finns. (exempelvis uppträder alla administrativa mail från
ditt system som om det är peter@home.se som har skickat dem). Eller så
sätter du upp ditt system så att mail enbart leveras lokalt.

OK, får kolla lite mer på det här...

Hoppas du blev lite klokare.

Mycket klokare och lite mer förvirrad :)

Tack för hjälpen!

/Peter