Re: CUPS bakom brandvägg

On Mon, Mar 15, 2004 at 08:03:52PM +0100, Anders Wallenquist wrote:

> Behöver köra CUPS på en Debian Woody som sitter bakom en brandvägg.
> IT-avdelningen är mycket restriktiv med att öppna portar i brandväggen
> och efter mycket om och men har jag fått port 22 och 10000 öppnade
> (ssh/webmin).
>
> Nu behöver jag komma åt cups, som tyvärr har ett webbgränssnitt på
> port 631.
>
> Finns det något enkelt sätt att proxa port 631 via ssh eller köra CUPS
> på något annat sätt än via webbläsare?

Jag har inte provat det med CUPS, men det går enkelt att "forwarda" en
port via ssh, så att ssh skickar vidare localhost:631 till en port på
datorn man är kopplad till, eller en annan dator på nätverket man är
kopplad till.  Jag kommer inte ihåg exakt hur man skriver, men det står
i manualsidan.

--
                                                Niklas