Re: Ati Radeon9200

On Wed, Mar 10, 2004 at 22:05 +0100, Anders Wallenquist wrote:
> Istället för APM, batteristatus, cpu-farten, strömspar etc
> Jag bryr mig inte, men HP/Centrino verkar vara annorlunda
> konstruerad.

Okej. Kanske skicka buggrapport?

> 2.6.3 ?

Nej. Problemet var att discover användes för att detektera
PCMCIA-bron, och discover hade gammal data med gamla modulnamn som
inte gällde längre. Nu prövar den att ladda i82365 och yenta_socket i
stället. De allra flesta har yenta_socket så det ska fungera.

> Kontentan är i vilket fall att paketeringen som Morphix/Knoppix gjort
> fungerar bättre på många hårdvaror när det gäller hwdetect etc. Exakt
> vad grabbarna gör annorlunda vet jag inte, men debian-installer-gänget
> har lite att lära från de andra grabbarna.

Du kan inte lasta alla problem på d-i-utvecklarna. De har bara
ansvaret för själva basinstallationen, det som kommer upp efteråt när
man bootat om är hela Debian (och dess respektive paketunderhållare)
ansvariga för. Det enda eventuella problemet med hårdvarudetekteringen
i d-i jag kan se är föråldrad data till discover.

> Vad jag förstår så försvarar sig d-i-projektet med att de skriver en
> programvara för elva hårdvaruarkitekturer medan live-cd-projekten bara
> behöver bry sig om 386-derivaten. En svag argumentation tycker jag,
> visst är det mer komplext att skriva för flera arkitekturer,

Det handlar inte bara om att ha stöd för många arkitekturer, det
handlar också om att ha en flexibel installerare som går att anpassa
på olika sätt, genom att ha så kallade udeb:ar. Om du inte bryr dig om
det här kan du väl använda [1]anaconda i stället?

Själv föredrar jag d-i eftersom den är flexiblare. d-i kan t.ex. köras
från en USB-minnessticka, och det är mycket enklare att installera
från nätet.

> men man borde ändå kunna ta till vara det som faktiskt finns och
> fungerar.

Tja, det enda jag kan komma på är att den skulle kunna ta tillvara
hårdvarudata från kudzu. Har funderat på att skriva ett skript som
jämför kudzus hwdata med discover-data, så man kan se hur mycket de
skiljer sig.

[1] http://platform.progeny.com/anaconda/

--
Pelle