Re: Hur anropa procmail?

On Tue, 9 Mar 2004 21:23:40 +0100 (CET), Mikael Bergman <mb@abc.se>
posted to debian-user-swedish:
 > Har lite funderingar på hur jag ska anropa procmail in min .forward.

Kort och kraftigt svar: Läs dokumentationen till din MTA och se om det
inte står precis hur du skall göra. Moderna MTA skall antagligen ha
det enkla och självklara men syntaxen varierar en smula mellan olika
MTA.

Om du är på din egen Debian-burk så är det antagligen enkelt att köra
Procmail som din reguljära LDA utan att du behöver någon .forward
alls. Men du får alltså berätta vilken MTA du kör och huruvida du (är
root och) har möjlighet och lust att köra Procmail för alla användare.

Med den Exim som jag fick med Woody är det bara att tuta och köra,
Exim ser om du har en .procmailrc i ditt hemdirektorat och kör
Procmail i så fall.

(Med MTA menas alltså Sendmail eller Postfix eller Exim eller qmail
eller vad du nu kan ha som svarar på port 25 och tar emot din post.
Den post som levereras lokalt delegeras oftast till ett annat program
som kallas LDA och som kan vara t.ex. Procmail.)

 > Jag har förstått att bara köra, typ
 >    |/usr/bin/procmail"
                        ^
(Citattecknet skall du säkert lämna bort, eller så se till att du har
ett till i början. ;^)

 > lämnar en del övrigt att önska. Såg någonstans någonting i stil med:
 >
 >    |IFS=' ' && exec /usr/bin/procmail -f- || exit 75 #user
 >
 > Jag har förstått att det på något sätt är ett snyggare sätt att se till
 > att avsluta om någonting går fel. Kan någon tolka ovanstående och ev
 > kommentera elller ge förslag på alternativa sätt.

Det beror alltså på vilken MTA du kör under. Metod II rekommenderas
för gamla versioner av Sendmail av historiska skäl men nu för tiden
kommer väl Sendmail i regel med smrsh som default och då skall du inte
ha någon sökväg alls utan bara

 |procmail

och så måste du förstås ha procmail i /vad/det/nu/heter/smrsh/ (eller
är det bara rsh? Vem bryr sig om Sendmail när det finns Postfix? :-)

En utvikning över varför det där med IFS och exec och exit och #user
en gång i tiden behövdes under Sendmail finns här (auf Englisch):

  <http://www.iki.fi/era/procmail/mini-faq.html#forward>

Nancy McGough har också skrivit ihop något liknande, jag har ingen
länk men det borde vara lätt att hitta hennes version i Google.

... Öh, typ <http://www.ii.com/internet/robots/procmail/qs/#forward>

/* era */

--
formail -s procmail <http://www.iki.fi/era/spam/ >http://www.euro.cauce.org/