Re: qadsl - connection failed - comhem

Karl Thoren wrote:

On Mon, Mar 08, 2004 at 01:49:51PM +0100, Kristian Hellquist wrote:
Hej!

Jag har inte lyckats få qadsl att fungera som det ska. Jag kan inte logga in eller ut. Jag får felmeddelandet :"Failed to connect login host:login1.telia.com==>Connection timed outFailed to connect login server: Connection timed out"

Jag har läst igen man-sidorna, sökt på hjälp med Google och Google Groups men inte riktigt förstått vad som är fel. Jag förmodar att det kanske är min firewall som ställer till det eller någon annan reservation som har ställts in i systemet. Och eftersom jag är en nybörjare har jag svårt för att lokalisera var felet ligger någonstans.

Internet funkar fint när jag ansluter mig mha hjälp av min windows dator istället (suck) och sedan kör in tp-kabeln i Linux burken... På min windows burk kör ja något som heter ic_login som ansluter datorn till webben.

Mitt firewallscript finns här:
http://www.sentry.net/~obsid/IPTables/rc.scripts.dir/current/rc.firewall.iptables.dual

Firewallscriptet initieras i startupen genom att att ja la till en länk till scriptet i katalogen /etc/rcS.d/S99firewall.sh
(Vet inte om det är rätt, läste om en kille som hade gjort så)

Hej!

Ser i dina brandväggsregler att du stänger ute datorer ifrån nätet
10.0.0.0/8.

Telias alla servrar för deras ISP tjänster har IP nummer ifrån den serien.

T.ex  har namnservrarna ip 10.0.0.1 och 10.0.0.2
Den servern som du försöker accessa med qadsl har ip 10.0.0.6
Vilket gör att du blockar den i dina brandväggsregler.

MVH

/Karl
Hej Karl!
Jag ändrade i brandväggen och kommenterade ut de rader då iptables "droppade" paket både från source å destination. Det känns som att båda vägarna borde vara tilllåtna? Hur som helst, mången tack Karl för att du sparade timtals av felsökning åt mig. Nu kan ja istället lägga de timmarna på att studera Linux ;)

MVH
Kristian