Exportera X till windows

Ska hjälpa en kompis med en grej. Han ska börja lära sig linux och har några datorer, varav den ena ska vara ftp och en annan ska bara ha win2k.

Iallafall så vill han sitta vid sin windowsburk och sköta linuxburken över nätverket med så mycket GUI gull-gull, drag-n-drop som möjligt. Men det ska flyta snabbt, fastän linuxburken är typ en 233MHz:are, suck, (ssh och terminalfönster tycker jag men inte...). Han har ingen som helst erfarenhet av något annat än windows, burrrr.

Finns det något windowsprogram som kan vara x-klient?
En lösning jag kommit på är webmin prylarna.
Någon som testat?