Re: Longhorn

On Sat, Mar 06, 2004 at 17:48 +0100, Anders Wallenquist wrote:
> Ikoner och bildmaterial i SVG-format (vektorgrafiskt) har funnits (mig
> veterligen från 2.2) samt vektorgrafisk presentation av typsnitt.

Aha. Typsnitten kände jag till men jag visste inte om att ikonerna var
i vektorgrafik. Fast på mitt system hittar jag bara emblem i
SVG-format.

> Fortfarande min tolkning av föreläsaren och min personliga analogi; så
> skulle tolken kunna liknas vid en tunn klient, implementerad i
> grafik-HW. Om Mozilla kan betraktas som tunn klient tillsammans med XUL,
> så skulle XAML tillsammans med ATI radeon eller någon annan grafik-HW
> vara jämförbart, eller Postscript tillsammans med PS-skrivare. (eller X
> i en

Som Sun Ray ungefär? Men ska grafikkortet ta hand om inmatning från
mus och tangentbord då alltså?

> Det nya är (som jag uppfattar det) förutom att W32 skrotas, är

W32? API:n eller vad?

> Den grafiska prestandan kanske är sekundär i teorin och många praktiska
> tillämpningar, men är primär för upplevelsen av prestanda. Microsoft är
> duktiga och prioriterar de områden där de tjänar pengar - dvs
> persondatorn och slutanvändarfunktionerna.

Ja. De har ju fönstersystemet i kärnan, då är det egentligen inte så
konstigt att det är enklare att optimera.

> Felet kanske är antalet lager XUL/Glade => Gnome => Metacity/Ion => X?
> Mozilla och Gnome kanske skulle samverka och slå ihop XUL/Glade och
> Gnome => Metacity/Ion => X,

Fresco, som jag talade om, är en sådan hopslagning. Samtidigt är det
ofta bra att dela upp olika komponenter.

--
Pelle