Re: Longhorn

> Just det, jag tänkte på honom men glömde skriva det. Han har ju
> intressanta idéer, och de kommer kanske lösa problemen med X. Fast
> programmen lär ju inte bli mer lättviktiga för det, tyvärr.

Tja, det verkar som om det finns en del utrymme för optimering i X-servern.

> I och med licensändringen i XFree86 så kanske nya XFree86 inte ens
> kommer finnas i Debian,

Det är inte ett *kanske*; XFree86 med den nya licensen (1.1) kommer inte att
finnas i Debian.

> och då blir det ju Packards/Freedesktop.orgs
> X-server man använder i stället (som bygger på den sista XFree86 som
> inte hade licensändringen).

freedesktop.org:s X-server (tidigare/även känd som kdrive) är bara en
referensimplementation av lite nya idéer (bland annat ett kompositionslager).
Den "riktiga" X-servern kommer att erbjudas av X.Org[0] och vara baserad på
XFree86 4.4rc2 (den sista releasen med den gamla licensen).

[0] http://www.x.org/

*/ Christoffer Sawicki <qerub@home.se>