Re: Longhorn

On Sat, Mar 06, 2004 at 12:20 +0100, Anders Wallenquist wrote:
> Konscepten Avalon, WinFS och Indigo intresserade mest.

Palladium då? När kommer Microsoft verkligen *tvinga* oss att köra
Windows?

> Vad kan vi lära oss av WinFS-konceptet? Känner någon till oss-projekt
> med riktiga filsystem som arbetar med indexerade metadata och exempelvis
> MySQL.

ReiserFS-projektet har tydligen planer på att göra något liknande:

"Reiser has "substantial plans" for adding new kinds of semantics to
ReiserFS to help it challenge Microsoft's efforts. "We're planning on
competing with the Longhorn filesystem," he says."

<http://enterprise-windows-it.newsfactor.com/story.xhtml?story_title=The_Secret_World_of_ReiserFS&story_id=23157&category=databases>

Det verkar även stå en hel del här om det, men jag har inte orkat
läsa: <http://www.namesys.com/whitepaper.html>

Ett annat projekt är GNOME Storage, men det är ju förstårs userspace
och det var väl det du inte eftersökte.
<http://www.gnome.org/~seth/storage/>

> Avalon inför vektorgrafik och bättre integration med grafikkorten
> (Apples aqua som förebild, tydligen). De de uppnår med Avalon är
> raskare programstarter och fönsteröppnande, förutom fördelarna med
> vektorgrafiken som vi redan känner till via Gnome.

Något liknande är ju Fresco, som är ett vektorgrafikbaserat
fönstersystem, se <http://www.fresco.org/>. Tyvärr verkar projektet
lite dött. Jag har inte testat det själv, så jag kan inte säga hur
prestandan är.

Exakt var använder GNOME vektorgrafik?

> Ett nytt gränssnittsbeskrivningsspråk (XAML) lanseras som i princip
> interpreteras (eller vars p-kod interpreteras) av dagens moderna 3G
> grafikkort.

Som XUL då? Eller Postscript? Alltså, vilken nivå är det på?

> Indigo är konceptet för .NET och webservices (WinFX) där man äntligen
> börjar tala om funktionalitet som påminner om WDSL, tjänstebaserade
> system och att indexera och distribuera metadata om tjänster för att
> upprätta kommunikation mellan och inom organisationer.

Vad innebär det mer konkret? Jag har tyvärr aldrig riktigt förstått
vad "dotnet" handlar om. Jag vet vad XML, SOAP, WSDL, C#, etc. är för
något, men just hur det hänger ihop förstår jag inte.

> Varken raskt eller alert kan man beskylla Gnome/Mozilla för att vara
> (i motsats till mina invanda föreställningar sedan 20 år i
> *nix-världen).

Ja, det är väldigt konstigt. Överallt i *nix-världen är prestandan
bra, utom just det grafiska. Vissa menar att problemet är att X är
felaktigt utformat. Till exempel skulle man aldrig kunna få det lika
snyggt och flimmerfritt som Quartz/Aqua hur snabb processor man än
har, eftersom X måste leverera meddelanden till fönsterhanteraren när
fönster ändrar storlek etc. Men samtidigt så går fönsterhanteraren jag
kör (Ion) ganska snabbt och fint, medan program som Mozilla går
väldigt långsamt, så felet kanske ligger hos programmen trots
allt. Till och med xterm går långsamt att starta tycker jag, rxvt som
jag använde tidigare var mycket snabbare men stöder tyvärr inte UTF-8.

--
Pelle