Re: Telia ADSL

On Thu, 04 Mar 2004 17:06:43 +0100, Sebastian Gröhn <sebgrohn@hotmail.com>
posted to debian-user-swedish:
 > Tack för hjälpen! Men eftersom jag inte är så jätteinsatt i
 > Debian/Linux så sskulle det vara bra om nån kunde hjälpa mig lite mer
 > konkret, exakt vilka paket, vilka inställningar, osv.

Utan att känna till Telia specifikt.

1. Kolla att du har drivisar för ditt nätverkskort installerade. Har
   du tur är de redan laddade -- sök efter "Scyld" i /var/log/dmesg

2. Dra en sladd mellan datorn och ADSL-burken och kör.

Har du problem med 1 kan det vara nyttigt att kolla vad lspci säger.
Vi förutsätter att du har ett PCI-kort för nätverk. Du bör hitta nåt i
stil med

00:11.0 Ethernet controller: 3Com Corporation 3c905B 100BaseTX [Cyclone] (rev 24)

Om du inte vet vilken drivrutin som behövs så googla efter modellen
och "linux" och kanske "scyld" eller "module". (Här alltså 3c905B som
skall köras med drivmodulen 3c59x.)

Antagligen är steg 2 inte heller särskilt svårt. Vi antar att
ADSL-burken ger dig en adress med DHCP vilket sker alldeles av sig
själv då du startar datorn. Det blir värre om du måste peta in IP och
gateway för hand -- fråga närmare i så fall.

Det här har du antagligen redan:

/etc/network/interfaces:
---- cut ---- >8 ----
# /etc/network/interfaces -- configuration file for ifup(8), ifdown(8)

# The loopback interface
# automatically added when upgrading
auto lo
iface lo inet loopback

# The first network card - this entry was created during the Debian installation
# automatically added when upgrading
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Kör /sbin/ifup eth0 och se vad som händer. Du vill antagligen hålla
ett öga på /var/log/syslog och se vad din DHCP-klient har för sig.

/* era */

--
formail -s procmail <http://www.iki.fi/era/spam/ >http://www.euro.cauce.org/
cat | more | cat<http://www.iki.fi/era/unix/award.html>http://www.debian.org/