Re: Telia ADSL

Sebastian Gröhn wrote:

Tack för hjälpen! Men eftersom jag inte är så jätteinsatt i Debian/Linux så sskulle det vara bra om nån kunde hjälpa mig lite mer konkret, exakt vilka paket, vilka inställningar, osv.

Hitta rätt på nätet med MSN Sök http://search.msn.se/

En bra grej att börja med är att se om du får någon ipadress när du kopplar in din "debiandator" i nätverket.

#ifconfig -a

(Bör returnera din ipadress. Har du något i stil med detta är det bra:)

inet addr:192.168.0.10  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0

(Där din ipadress naturligtvis kan vara något helt annat)

Skulle du inte få en ipadress kan du alltid testa att köra #dhclient för att vara säker på om du får någon ipadress tilldelad av din router. I fall du får det bör routern ha gjort din grundinställning. Du bör då dels kunna pinga login1.telia.com eller alternativt surfa dit. Därefter är det bara logga in precis som vanligt.

Mvh

Daniel Ek