Re: transcode + dvd.img problem

joakim wrote:
hur som helst så skapade jag en dvd.img med mkisofs -dvd-video
som går att loop mount:a och spela upp men jag vill xvid:a den med subs.
men det bara går inte. har testat med dvd::rip den klarar inte av loop
mount då det inte finns någon dev entry för dvd. och transcode fastnar
efter ca 14000 frames ca 8 min film.

Oj, det låter märkligt. Det kanske inte blev en helt bra kopiering då, om skivan skar ihop sen?

Hur som helst kan det vara värt att prova med mencoder, t ex så här:

mencoder -o asdf.avi -dvd-device /dev/loop0 -ovc lavc -oac mp3lame -lameopts q=9 -lavcopts vcodec=mpeg4:vhq:v4mv:vqscale=4 dvd://2

Dör den, kan det funka att lägga till "-vfm ffmpeg -afm ffmpeg" - den brukar kunna vara lite tåligare mot skadade dataströmmar.

Helst vill du egentligen köra 2-pass-komprimering, och ange en bitrate istf en kvantiseringskonstant. "man mencoder", have fun.. ;-)

   /Clacke