Re: Realplayer 8 med Debian?

Hej Björn!

Jag kör Woody och använder Mozilla som webbläsare. Jag gjorde på följande
vis (RP8 finns väl inte som deb-paket till Woody);

Jag laddade ner filen 'rp8_linux20_libc6_i386_cs2.bin' ifrån
http://forms.real.com/real/player/unix/unix.html

Sedan installerade jag Realplayer när jag var inloggad som root. Jag minns
inte om jag var tvungen att välja installationsplats eller om default var
/usr/local/RealPlayer8

Ifrån detta ställe kopierade jag sedan plugins för Netscape till Mozillas
plugin-katalog;

    # cp -p .netscape/plugins/* /usr/lib/mozilla/plugins/

Efter omstart av Mozilla så skall RealPlayer finns med om man går in i
Help-menyn och sedan väljer About Plug-ins

Sedan kan man då lägga till RealPlayer som "Helper Application";

Edit-menyn -> Preferences: Navigator + Helper Applications + New Type

    Lägg til följande;

                Description of type:  Real Media
                File extension:       RM RAM RA
                MIME type:            audio/x-pn-realaudio
                Application to use:   /usr/local/RealPlayer8/realplay

    Lägg inte in "%u" i raden för application, vilket angavs i äldre
    instruktioner.

Om jag minns rätt fungerar detta utan större problem. Jag har skapat ett eget
menyval i favoritmenyn i Gnome så att jag kan starta RealPlayer separat.

Lycka till!

                                  _\\|//_
                                  (-0-0-)
                      |       Magnus Sandberg       |