Re: Uppdatering av kernel 2.6

Hej Peter,

Peter Carlsson <maillist.peter@home.se> writes:
> Jürgen <stuber@loria.fr> wrote:
>  >Peter Carlsson <maillist.peter@home.se> writes:
>  >>
>  >> Jag har tidigare kompilerat och installerat kernel-2.6-test9
>  >> och skulle nu vilja uppdatera den, men inte genom att kompilera
>  >> en egen utan ladda ner en image och installera via apt-get.
>  >>
>  >> Är detta en fungerande metod?
>  >
>  >Det funkar tror jag, men akta dig att du har initrd-optionen
>  >i lilo.conf för denna kärnan.
>
> Ska jag akta mig för att HA initrd eller INTE?

för de kärnar som finns med i Debian ska du ha initrd,
men om du har kompilerat själv så har du kanske gjort det utan,
för utan är det lite enklare.

> Kan du förklara lite kort vad det betyder?

Initrd = initial ramdisk.

Då kan man göra moduler av allt, även till exempel det som behövs
för att läsa hårddisken.  Men lilo måste hitta innehållet till
der där ramdisk med alla moduler för att ladda den, därför finns
det en länk /initrd.img och raden

       initrd=/initrd.img

i /etc/lilo.conf .

Hoppas det hjälper