Re: Nvidia GeForce FX 5200

On Thu, 26 Feb 2004, Patrik Malmström wrote:

> Halloj :)
> Hade tänkt att installera debian på min dator..
> Har testat en gång förut med blev inte riktigt som jag tänkt mig, fick
> aldrig igång X, vare sig med eller utan drivers från www.nvidia.com.
> Finns det inte nån lite "enklare" dist som har dessa drivers inbyggda samt
> lite "autoconfig" prylar?
> Typ som Fedora har, den fungerar med X direkt, utan problem..

Vilken slump att du försöker få igång exakt samma grafikkort som jag
råkade köpa och installera i förrigår :).

Om du vill kan du läsa de kompletta installationsinstruktionerna på:
ftp://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-5336/README

Du kan tanka hem installationsfilen på:
http://download.nvidia.com/XFree86/Linux-x86/1.0-5336/NVIDIA-Linux-x86-1.0-5336-pkg1.run

Efter att du tankat hem filen så måste du göra den exekverbar:
(Logga in som root)
# chmod u+x NVIDIA*

Sen måste du köra den:
# ./NVIDIA-Linux-x86-1.0-5336-pkg1.run

Då ställer den lite frågor som inte ska spela någon roll vad du svarar på
ifall du inte kompilerat din egen kernel. Om du kompilerat din egen kernel
och inte vet vad du ska svara så kan du fråga listan igen så kollar jag
upp det och svarar.

Sen måste du ändra tre rader i följande fil:
/etc/X11/XF86Config-4

Om filen inte finns så har du en äldre version och ska istället ändra i
filen:
/etc/X11/XF86Config

Ändra:
	Load	"GLcore"
till:
#	Load	"GLcore"

och:
	Load	"dri"
till:
#	Load	"dri"

och under sektionen "Device":
       Driver    	"vadsomhelst"
till:
       Driver    	"nvidia"

Efter att du gjort detta ska det fungera. Det gjorde det i alla
fall för mig.

Har du förresten ett PCI eller AGP-kort? 64MB RAM? Jag får ett grafikfel
med mitt PCI-kort i både M$ XP och GNU/Debian Woody. Eftersom det är
exakt samma fel misstänker jag hårdvarufel. Jag ska prova köra med mitt
gamla grafikkort igen samt kolla att det inte beror på monitorn. Jag lekte
lite för mycket med olika upplösningar och frekvenser grafikkortet men
inte monitorn klarade av. "Out of scan range" sa den flera ggr. Jag
hoppas att moderna monitorer inte tar permanent skada av sådant. Annars
får jag väl köpa en ny monitor och leka lite försiktigare i fortsättningen
:/.

--
Regards,

Tommy - http://www.geocities.com/todu5811/autosignature?1622
RFC2440 fingerprint: 4445 BB5E AE67 A0C9 7B25  5715 F938 88CB 7A10 2364