Re: SATA + startdiskar

On Sun, 22 Feb 2004, kringla wrote:

> Jag ska installera debian på en burk med en sata disk.
>
> Jag vet att jag måste ha en ny kärna för att SATA disken ska hittas, så
> jag kör med 2.6.3 för detta projekt.
> Antar att det är lättast att fixa en diskett med den nya kärnan på och
> boota ifrån den.
>
> Det är ett VIA chips (ev. 8237) så jag slänger in 'via sata support',
> men går det lika bra med promise?

Promise-drivrutinerna fungerar bara med Promise-chipset. Du måste ha
VIA kompilerat för att kunna köra mot diskarna på VIA-chipsetet.

> Om jag kör båda statiskt kompilerade, kommer det bli konflikt eller kan
> jag ange vilken av dem jag vill ha på ngt sätt?

Den väljer själv.

Men eftersom de ligger under SCSI kan det välja att ATA-drivisarna
hakar på och väljer SATA-diskarna först, och det fungerar dåligt. Det
kan fungera bättre om du slänger in "hda=noprobe" som
kernel-parameter, eller om du inte kompilerar in generell ATA alls.

> Körde 'make bzdisk', men hur gör jag med resten av systemet, det som
> ligger på den andra disketten (som skapas med root.bin filen)?
>
> Vad är det för filsystem på startdisketterna?
>
> Många frågor :)

...det har jag aldrig provat, jag brukar köra debootstrap och liknande
från Knoppix.

--
patrik_wallstrom->foodfight->pawal@blipp.com->+46-733173956
                `-> http://www.gnuheter.com/