SATA + startdiskar

Jag ska installera debian på en burk med en sata disk.

Jag vet att jag måste ha en ny kärna för att SATA disken ska hittas, så jag kör med 2.6.3 för detta projekt. Antar att det är lättast att fixa en diskett med den nya kärnan på och boota ifrån den.

Det är ett VIA chips (ev. 8237) så jag slänger in 'via sata support', men går det lika bra med promise? Om jag kör båda statiskt kompilerade, kommer det bli konflikt eller kan jag ange vilken av dem jag vill ha på ngt sätt?

Körde 'make bzdisk', men hur gör jag med resten av systemet, det som ligger på den andra disketten (som skapas med root.bin filen)?

Vad är det för filsystem på startdisketterna?

Många frågor :)