Re: Installera Debian på familj dator..

> Jag hade tänkt att installera Debian på familjens dator, den är inte så
> jätte bra och hade tänkt att använda XFCE..
Hur pass dålig är den? Jag skulle nog rekommendera Gnome eller KDE ändå.

> Då undrar jag om Debian har drivrutiner för dessa förinstallerade:
>
> Grafikkort:      Nvidia RIVA TNT
Det finns en drivrutin i XFree86 som saknar 3D-acceleration men som annars
funkar utmärkt. Vill du ha 3D-acceleration får du använda NVIDIA:s egna
drivare som även den fungerar väldigr bra.

> Nätverkskort:    Realtek RTL8139
Finns i Linux.

> Ljudkort:        Aureal Vortex 8820
Finns i Linux antar jag, annars via ALSA.

http://www.linuxprinting.org/show_printer.cgi?recnum=HP-PSC_750

> Brännare:        Aopen CRW 4852.
Alla CD-brännare stöds (typ) så det ska inte vara några problem.

> Jag använder desutom router så det ska vara DHCP till nätverkskortet.
Det gör det bara enklare för dig.

> Det jag är ute efter är då.
> Kommer jag behöva leta skallen av mig efter drivrutiner?
Nej, fast lite arbete får du räkna med. :)

> Hur installerar jag en skrivare, hur delar jag ut den?
CUPS + Foomatic antar jag (se http://www.linuxprinting.org/).
CUPS kan själv dela ut den till andra Debian-maskiner eller burkar med Windows
med IPP-stöd, annars behöver du Samba här också.

> Hur delar jag ut mappar?
Jag antar att du menar till Windows-maskiner. Då är svaret Samba, annars NFS.

> Är det nått mer som behövs veta, så hojta bara till?
Jag tror du får installera och sen komma tillbaka med mer specifika frågor.

En sak, vilken "release" av Debian har du tänkt installera?
Jag hade personligen installerat Sarge med den senaste d-i:n.

Lycka till!

*/ Christoffer Sawicki <qerub@home.se>