ALSA problem - behöver hjälp tack!!

Hej!

Jag kör en 2.6.2 kärna med inkompilerat ALSA stöd. Ljudet funkar, men när jag
kör program som mpg123 med en alsa parameter så låter ljudet väldigt, väldigt
dåligt. När jag kollar på film med mplayer så uppträder även problem med
ljudet här också(vid vissa tillfällen), kanske har med ljudkortet att göra,
men jag tror inte det.

System: Debian woody
Kernel: 2.6.2
Ljudkort: Sound Blaster Live 5.1

MÅSTE jag kompilera en ny kärna utan ALSA stöd för att sedan kompilera upp
ALSA från källkod, och köra igång det på det sättet? (det verkar väldigt
onödigt)

Suse har stöd för ALSA som default, trist att inte Debian också har det :-(.

Björn Johansson