Re: [OT] Verktyg för att skapa "diagram-bilder"

On Thu, 12 Feb 2004 14:38:04 +0100 (CET), Mikael Bergman <mb@abc.se>
posted to debian-user-swedish:
 > Jag hade tänkt mig att skriva ett par enkla shellscript som ska samla
 > statistik över min mail. Jag vill sedan sammanställa allt i lämpliga
 > diagram för att presentera på webben. Det jag letar efter är alltså ett
 > verktyg för att skapa diagram i form av jpg/png/gif-bilder. Villkoret är
 > alltså att det ska scriptas.

GD är väl mer eller mindre standard. Det är vad som används i analog,
webalizer, mrtg osv. för att rita enkla stapeldiagram.

Du får välja om du vill ha GIF-support eller en fräsch version :-/

Själva kärnan är libgd1 (något gammal, innehåller GIF om du vet hur du
skall fixa det) eller libgd2 (endast PNG/jpeg/wbmp). Med libgd1g-tools
eller libgd-tools får du enkla verktyg för kommandoraden.

Det "normala" sättet att använda GD är väl från Perl eller PHP. Det
har jag ingen egen erfarenhet av så du får spinna vidare på basen av
hur det ser ut i analog (som väl är skriven i Perl?) e.dyl.

<http://www.boutell.com/gd/>

Jag har stundom använt ploticus som ett alternativ till gnuplot för
att göra mera involverade saker. ploticus använder libgd internt men
är i övrigt helt fristående. Snyggare grafik än med gnuplot, tycker
jag, men lite knepigt att använda.

<http://ploticus.sourceforge.net/>

/* era */

--