Re: sprakgalenskaper

Christer Oldhoff <coldhoff@swipnet.se> wrote:
> I de svar som kom till listan ang. Alexanders fråga såg det bra ut, men hans
> ursprungliga mail innehöll 6 ovanliga tecken i st.f. åäö när jag läste texten
> i mitt email-programm.

Det beror på att åäö är kodat på annorlunda sätt i utf-8 än i latin1.
I hans locale var allting inställt på utf, men någonstans skrevs det ut
som om han ville se det som latin1.

På tal om ingenting, är det någon som provat med att använda utf-8
genomgående, vilka program ger problem, finns fonter, ... ?

Hälsningar,
/Karl

Karl Hammar                    Aspö Data               karl@aspodata.se
Lilla Aspö 2340               0173 140 57                       Nätverk
S-742 94 Östhammar            018 360 900            Datorer/Utrustning
Sverige                      070 511 97 84        Linux/Unix konsulting