dialog för nätverkskonfiguration

Hej,

Vid installationen av Debian får man upp dialogen för nätverks-
konfiguration enbart om systemet har detekterat en nätverksanslutning.
Ibland installerar man dock på maskiner där det inte finns stöd för
nätverksadaptern i den kernel man bootar med, och då förblir nätverket
okonfigurerat.

Kan man få upp den dialogen i efterhand, och sätta ip-address, netmask
etc? Jag vet hur man sätter upp allting för hand och har gjort så många
gånger nu. Men det vore praktiskt att kunna använda sig av dialogen efter
man ha fixat rätt kernel t.ex. Sedan är jag helt enkelt nyfiken, om denna
möjligheten finns.

Över huvudtaget efterlyser jag en sammanställning över Debians alla
konfigureringsverktyg. Ibland är det dpkg-(p)reconfigure, sedan alla
...config i /usr/sbin, eller så pillar man med filerna under /etc direkt.
Finns det ingen howto någonstans?

hälsningar,
Michael

Michael Olberg           | e-mail: olberg@oso.chalmers.se
Onsala Space Observatory | tel: +46-31-7725507 (work) +46-300-10778 (home)
S-43992 Onsala, SWEDEN   | fax: +46-31-7725590
-------------------- This quote left blank intentionally ------------------