Nätverksproblem

Hej!

Jag undrar om någon skulle kunna hjälpa mig. Jag har nyligen installerat
Debian 3.0 på en dator för att ha som brandvägg. Jag fick tips på att
använda shorewall (http://freshmeat.net/projects/shorewall/), men det kräver
att jag installerar kernel 2.4. Problemet är att efter jag installerat den
så känner inte systemet av att jag har några nätverkskort, när jag försöker
aktivera dem genom kommandot ifconfig eth0 up så säger datorn att det inte
finns något kort. Vilket inte är så bra i en tänkt brandvägg... Jag har
försökt leta information på www.debian.org, men lyckas inte hitta något som
verkar hjälpa. Om någon kan hjälpa mig med detta skulle jag vara tacksam,
oavsett om hjälpen består i att rekommendera någon annan brandvägg som inte
kräver kernel 2.4 eller hjälp att få igång nätverkskorten igen.

Värt att nämna är att jag inte har behövt installera nätverkskorten
manuellt, de hittades vid installationen.

Tack på förhand

Krister