Re: Rädda data från skadad hårddisk (FAT32)

Per Olofsson skrev:
> testdisk kanske. Har dock inte prövat det själv heller, men hört att
> det ska vara bra.

Jag läste mig till att den kan återskapa skadade/saknade partitions- och
bootsektorer. Jag behöver lite till...

Joakim Nordberg skrev:
> dd_rescue hade jag börjat med om du måste använda linux
> annars getdataback

Tack. Skall prova getdataback, men jag vill ha en backup-image först.

Tack Carl Ekman, Per Olofsson, Joakim Nordberg och Juergen Stuber för
tipsen om dd_rescue.
Nej, Calle, jag behövde inte pussla. Att använda samma värde på seek och
skip och sätta optionen "conv=notrunc,noerror" gjorde susen. Klumpigt av
mig att missa optionen noerror...

Hittade ett verktyg, dd_rhelp, som men dd_rescue som hjälpreda iteterar
sig fram så gott den kan runt dom skadade sektorerna. Allt för att vinna
tid, efterssom dom skadade sektorerna tar VÄLDIGT lång tid att komma
igenom.

Problemet med att kärnan verkar stänga av all läsning från /dev/hdc
kvarstår. Det kvittar om jag kör med dd_rescue, dd_rhelp eller dd med
optionen conv=noerror. Jag är förbryllad... Dessutom får kärnan PANIC nu
och då när jag kör dd_rescue... Inte kul.

mvh,
/Martin Leben
--
Remove dashes and numbers (if any) to get my real email address.