Re: Powerbook motsvarighet på pc

On Wed, 04 Feb 2004 [15:16],
    Carl Ekman (calle@gosig.nu) wrote:

> Jag använde en Mac i ca ett år tills för några veckor sedan (en iBook) och jag
> saknade en del grejor... Bla så vill jag verkligen ha macromedia flash och
> realplayer, trots obehagliga licenser.

RealPlayer funkar fint, och macromedia flash går faktiskt att använda,
det krävs dock att man gör lite fulingar, och då använder man den flash
som finns för i386, och kör den via en emualtor. Det funkar faktiskt,
och det går att göra relativt enkelt. Jag har tyvärr inte testat just
macromedia flash, men jag har läst många successstories.

Själv har jag dock testat gpl-flash, vilket också funkar, dock är det
lite instabilt, men i vanliga fall funkar det rätt okej.

> Sen tycker jag nog att KDE fungerar märkbart sämre på powerpc. I och med 3.1.4
> slutade kmail fungera på powerpc... Så i praktiken har kmail saknats på
> debian unstable för powerpc rätt så länge nu. desktopen (eller om det är
> kwin) beter sig också märkligt, stjäl keyboardfokus från andra program. (så
> att en returtryckning i konsollen skickar upp hembiblioteket i konqueror
> ibland osv). Märkligt egentligen, men det där med kmail på powerpc har jag
> stött på som ett känt problem någonstans.

Debian PPC är tyvärr riktigt dåligt, och det blir bara sämre och sämre.
Jag bytte till Gentoo efter ett tag för det gick helt enkelt inte att få
tag i stabila "bra" PPC-paket för Debian. Utvecklarna tog år på sig att
klämma fram paketen, och när de väl kom så funkade de inte bra alls. Nu
vill jag inte peka finger mot någon, men efter att ha bytt till Gentoo
så kändes det helt annorlunda.

Finns ens Gnome 2.4 för PPC till Debian? Runt 1-2 månader efter det
släpptes fanns fortfarande bara halvkackiga utvecklarpaket på diverse
platser. Inget i defaultpoolen.

På Gentoo så installerade jag Gnome 2.4 för PPC 3h efter det släpptes.
Och det har funklat klockrent sedan dess.

Hur det är med Kmail vet jag inte, eftersom jag använder Gentoo.

> Alltså det fungerar ju hyfsat, betydligt bättre att jobba med än Mac OS X, men
> jag skulle iaf inte köpa en Mac innan det känns mer genomarbetat...

Allt beror på vilka behov man har, och för mig har jag inga problem med
min mac, den funkar finnemang.

Jag läser mail i mutt, men Evolution funkar fint, som just nu enbart är
min kalender. Kalendern kan jag synca med min telefon (p900) över
bluetooth eller kabel (använder mig av multisync). Vill man köra word,
osv så funkar OpenOffice fint, eller några av de andra programmen som
finns.

Surfar jag gör jag med Mozilla, ICQ med licq, osv osv. Se på trailers
via webläsaren gör jag med ett plugin till mplayer. Det finns lösningar
till det mesta, enda jag saknar i min mac är en seriellport, men det
borde nog funka fint med en USB->seriell. Dock inte testat än. Vore kul
att köra VMware också, men det går ju helt bort. Testat att köra bochs,
men det drog alldeles för mycket prestanda. Windows98 bootade fint, och
allt fungerade som det skulle, men burken gick som sirap.

<http://rohr.nu/photos/screenshots/20031015_saga.png>

Några månader gammal screenshot, men har inte ändrat på så mycket :)

/d

--
... david röhr              |      o_
.. unix systems consultant  | o/  /\   Solaris, AIX, HP-UX