Re: Rädda data från skadad hårddisk (FAT32)

> När jag bad dd att läsa stora block med data gav den upp så fort den
> stötte på en trasig sektor, så jag gjorde istället en loop där jag lät dd

Om jag läser manualen för dd korrekt skall du kunna haka på "conv=noerror" för
att få dd att fortsätta läsningen. Jag skulle gissa på att det är lättare,
eftersom jag antar att du med din loop skulle behöva pussla ihop massa
småbitar efteråt.. ?

> Fråga 1: Kan jag forcera läsning från den disken även när detta
> tröskelvärde överskridits?

Tyvärr ingen aning... Hittar ingenting sånt i sysctl iaf... Men är du säker på
att det är ett riktigt tröskelvärde, är det inte massa grejor som köas upp
och tar lång tid på sig att felrapportera? Har du provat att ställa den i typ
ett dygn med att få ut allt?

Det skulle inte förvåna mig om man kan roa sig med att ändra DMA-läge på
disken eller andra skojigheter för att få ut så mycket data som möjligt, men
jag har ingen koll på sånt... Fast jag skulle väl spontant gissa att lägre
DMA-läge skulle gå långsammare och därmed ge färre läsfel, fast det kanske är
helt fel.

> Fråga 2: Är jag ute och cyklar? Finns det bra verktyg för Linux för att
> "rädda vad som räddas kan" från en FAT32 partition?

Utan att ha gjort sånt där allt för många gånger tycker jag iaf att det låter
vettigt... Om du plockat ut partitionen med dd kan du ju loopmontera den och
kopiera innehållet till en frisk disk... Det låter väl jättefint?

 /Calle