Re: Tvinga ägare av fil?

On Thu, 29 Jan 2004 23:58:00 +0100, Carl Ekman <calle@gosig.nu> posted to
debian-user-swedish:
 > Ägaren av en fil är så vitt jag vet /alltid/ skaparen. Gruppen kan
 > du dock styra.
 > En möjlighet är ju att om du bara har en uploadväg så kan du ju se
 > till att använda något program som kan köra en specifik användare.
 > Proftpd klarar sånt om jag minns rätt.
 > Men varför vill du göra så?

Om jag förstår saken rätt så borde chmod 2755 fixa saken. Diskussion i
<http://lists.debian.org/debian-devel/2000/debian-devel-200001/msg01493.html>
med mera detaljer om vad och hur och varför.

Jag vet inte hur auktoritativ den sidan är (det är ju bara ett inlägg
på en postningslista) men det ser plausibelt ut tycker jag.

/* era */

--
formail -s procmail <http://www.iki.fi/era/spam/ >http://www.euro.cauce.org/
cat | more | cat<http://www.iki.fi/era/unix/award.html>http://www.debian.org/