Re: Updatera kärnan

["=?Cp1251?"? Tsk, tsk.]

On Fri, 30 Jan 2004 13:50:24 +0100 (CET), =?Cp1252?Q?Tommi_Wall=E9n?=
<tommi@projectsigma.nu> posted to debian-user-swedish:
 > Nån som har en bra instruktion över hur man går till väga när man
 > skall uppdatera kärnan i Debian?

<http://newbiedoc.sourceforge.net/tutorials/kernel-pkg/index-kernel-pkg.html>
torde vara en bra inledning, dock icke på ärans och hjältarnas språk.

 > Jag kör 2.2.20 idag. Vilken kärna ska man köra? Har hört nåt om 2..6.1

Om du inte vet varför du vill uppgradera kärnan skall du kanske låta bli?

Startsidan på <http://www.kernel.org/> har changelogs som berättar vad
som ändrats och lagts till i nyare kärnor. Du vill dock antagligen ha
en version som finns som Debian-paket, men då kan du kanske lika gärna
installera den som image i stället för att kompilera själv, om du inte
har några särskilda skäl att göra en egen spännande kärna.
<http://packages.debian.org/cgi-bin/search_packages.pl?keywords=kernel-image&searchon=names&subword=1&case=insensitive&version=all&release=all>

Här ser du vilka kärnor som finns som source för Debian:
<http://packages.debian.org/cgi-bin/search_packages.pl?keywords=kernel-source&searchon=names&subword=1&case=insensitive&version=all&release=all>

Har du sensationell ny hårdvara som inte stöds av din nuvarande kärna
vill du säkert gärna uppgradera till en version som stöder det du har.
Vill du använda nya intressanta program som kräver minst kernel >= x
så är det väl det som avgör vad du behöver. Har du avancerade
körningar som kräver att du får ut allt av hårdvaran vet du mer än jag
om vad du kan tänkas behöva --

... men din fråga låter ju som om du bara vill äventyra lite. Prova
för all del den allra senaste kärnan i så fall, och gör några egna
förbättringar på prov, men kom inte tillbaka och gnäll om du glömde
att säkerhetskopiera ditt modem före :^)

/* era */

--
formail -s procmail <http://www.iki.fi/era/spam/ >http://www.euro.cauce.org/
cat | more | cat<http://www.iki.fi/era/unix/award.html>http://www.debian.org/