ipmasq

Hejsan,

Jag installerade paketet ipmasq igår, för att ersätta mitt handskrivna
masquerading script som jag hittills använt.

Läser man dokumentationen så skall ipmasq fungera 'out of the box', men å
andra sidan finns inga som helst rules-filer under /etc/ipmasq efter
installationen. Istället finns det en hel del *.rul i något .../examples
subdirectory som en del av dokumentationen. Jag får känslan efter att ha
letat på nätet att det kan ha varit annorlunda i en tidigare version av
paketet.

Så till frågan: ska ipmasq ge default masquerading (den identifierar mitt
utgående interface korrekt) utan någon som helst regel under /etc/ipmasq?
Eller skall man först kopiera exemplen från dokumentationen dit?

tacksam för svar,
Michael

Michael Olberg           | e-mail: olberg@oso.chalmers.se
Onsala Space Observatory | tel: +46-31-7725507 (work) +46-300-10778 (home)
S-43992 Onsala, SWEDEN   | fax: +46-31-7725590
-------------------- This quote left blank intentionally ------------------