Re: Finns det någon ljudexpert här?

Bjorn Johansson <bjorn.johansson@4a-consulting.com> wrote:
> Jag har 2.6.0 kärna med ALSA inkompilerat, men jag får väldigt dåligt ljud.
> Alltså, det kan vara så att min modules.conf är felkonfigurerad men det kan
> också vara så att Alsa stödet för mitt ljudkort är väldigt dåligt. Jag har
> ett Sound Blaster Live 5.1 ljudkort.
>
> Någon som har några kommentarer om vad som kan vara fel?
> Måste jag kompilera upp en ny 2.6 kärna utan ALSA och köra ALSA som modul
> kanske?? (hoppas inte)

Hur låter det egentligen? Jag har/hade problem med oerhört skorrig bas på de
främre högtalarna. Jag löste det genom att byta till OSS-drivrutinen där det
är möjligt att avaktivera "analog front bass boost". Om jag förstått rätt
gäller inte det här problemet alla kort utan bara vissa modeller. Mitt kort
är 5.1 och har digital utgång...

*/ Christoffer Sawicki <qerub@home.se>