ppp lever själv

I morse slog jag på datorn.
Några minuter senare lyfte min flickvän på telefonluren och hörde att modemet var i full fart.

Jag hade inte loggat in eller kopplat upp, i '/etc/rc2.d' ligger ju S12ppp, den har legat där väldigt länge (sedan juli 2003) utan att skapa några uppkopplingar tidigare, jag har inte uppdaterat eller installerat något nytt paket på några veckor heller. Jag har överhuvudtaget inte rört systemet, bara jobbat :)

Hittar ingenting i loggfilerna rörande ppp uppkopplingen.
Inga processer var igång vad jag kunde se som hade med uppkopplingen att göra, typ pppd, pon, wvdial.

Har jag missat något eller är det någon evil haxor?